Wat met de stijgende energieprijzen?

Wat met de stijgende energieprijzen?

We gaan er niet over liegen: de laatste maanden zijn de energieprijzen enorm gestegen.
Vraag jij je hierdoor ook af wat je best kan doen?

Bij Watz houden we van eenvoud en transparantie. Daarom geven we je ook graag een woordje uitleg zodat jij een doordachte beslissing kan nemen.

Geen paniek

Het is niet zo dat de prijzen drie keer zo hoog liggen. Vorig jaar stonden de prijzen echter historisch laag.
Hierdoor lijkt het alsof de prijzen nu gigantisch hard gestegen zijn.

En hoewel ze inderdaad erg gestegen zijn, is er nog geen sprake van een verdriedubbeling.

Als leverancier hebben we deze prijsstijging helaas niet kunnen voorzien.
We merken ook dat de energietarieven zonder enige uitzondering gestegen zijn bij alle leveranciers, zelfs bij onze buurlanden.

De oorzaken van prijsstijgingen 

De energiemarkt is altijd in beweging. Doorheen het jaar merken we telkens kleine stijgingen of dalingen van de energieprijzen.
Hoe komt het dan dat de prijzen nu zo erg gestegen zijn?

Dit is onder andere een gevolg van de onzekerheid die de coronacrisis met zich meebrengt.
Door deze onzekerheid weten de leveranciers niet zeker hoeveel stroom ze eigenlijk moeten aankopen.
Dit “risico” heeft een effect op de energieprijzen.

Energieproducenten moeten dan weer hogere emissierechten betalen ter compensatie van vervuilende uitstoten.
De prijs van deze rechten is het voorbije jaar ook ruim verdubbeld, wat je merkt aan de prijzen op de energiemarkt.

Ga voor een tussentijdse afrekening 

Om een duidelijk overzicht te behouden op je eigen energiekosten kan je alvast een tussentijdse afrekening opvragen.
Deze krijg je van ons binnen de twee weken.
Zo weet je meteen welke invloed de prijsstijging op jouw energierekening heeft.
Nadien worden ook jouw voorschotfacturen automatisch aangepast op basis van de huidige tarieven en word je niet verrast door je eindafrekening.

Heb je zonnepanelen en maak je gebruik van de terugdraaiende teller?
Dan raden we je aan om geen tussentijdse afrekening te vragen maar je voorschot te verhogen. Neem hiervoor contact op met onze klantendienst via hallo@watz.be.

Vergelijkingsvalkuilen 

Je wil er natuurlijk voor zorgen dat jij een zo laag mogelijke prijs betaalt voor jouw energie.
Dat vinden wij bij Watz niet meer dan normaal. We vinden vergelijken altijd een goed idee.

Echter is er veel gezever waar je doorheen moet kunnen kijken. 

Momenteel zijn energiecontracten met vaste tarieven een absolute afrader.
De energieprijzen staan nu op hun hoogst sinds jaren. Als je voor een contract met vaste prijzen kiest,
kies je er dus voor om voor een bepaalde tijd dit hoge tarief te betalen.
Wanneer de prijzen dan weer dalen, zal jij nog steeds de hogere energieprijs betalen totdat je energiecontract afloopt.

 Bij Watz werken we enkele met variabele tarieven. Wanneer de energieprijzen stijgen, stijgt ons tarief.
Maar, wanneer de energieprijzen weer dalen, zullen ook onze tarieven onmiddellijk dalen.
Zo bieden we onze klanten steeds een zo laag mogelijke prijs.

Bij het vergelijken zoek je dus best naar een variabel tarief. Hierbij moet je letten op de energiekost per KWh en de vaste vergoeding.
Laat je ook niet vangen door allerlei kortingen en promoties. Een energieleverancier zal geen “gratis” energie weggeven zonder dat je deze zelf weer terugbetaalt.

Wil je meer weten over de valkuilen van het vergelijken?
Lees dan snel onze blog over de resultaten van de V-test of vergelijkingswebsites.

Kom je er niet uit?
Neem dan zeker even contact op met onze klantendienst. Wij helpen je graag verder.

Wanneer gaan de prijzen weer dalen? 

Momenteel weten we niet wanneer de prijzen weer zullen dalen.
Waar je wel op mag rekenen is dat zodra onze aankoopprijs daalt, onze tarieven automatisch mee dalen.

Wij bieden je namelijk altijd onze best mogelijke prijs aan. Zonder gezever.

Delen