Hoe transparant zijn vergelijkingswebsites?

Hoe transparant zijn vergelijkingswebsites?

De energiemarkt barst van de energieleveranciers, tarieven en promoties waardoor je al snel in de war raakt.
Hoe vind je nu de goedkoopste energieleverancier? 
Verschillende vergelijkingswebsites zoals mijnenergie.be of aanbieders.be willen je hierbij helpen.
Ze bieden een makkelijke tool om op een snelle manier de juiste energieleverancier te vinden voor jou.
Maar…

Dezelfde vergelijking, ander resultaat

Op deze vergelijkingswebsites kan je je huidige energieleverancier en verbruik ingeven om zo na te gaan of je kan besparen door over te stappen op een andere leverancier.

Wij hebben deze vergelijking gemaakt met 2 energieleveranciers, we gebruiken hier even de benaming: leverancier A en leverancier B.

We merken hier toch iets heel eigenaardigs op.
Als je reeds klant bent bij leverancier A dan kan je heel wat besparen bij leverancier B.
Maar, als we de dezelfde vergelijking omdraaien en ingeven dat we klant zijn bij leverancier B, dan kan je weer heel wat besparen bij leverancier A.
Dit vinden we wel heel vreemd. Er kan toch maar één de goedkoopste zijn?

Dit zou verklaard kunnen worden door het businessmodel van sommige vergelijkingswebsites.
Per nieuwe klant die ze aanleveren, krijgen ze een commissie van de energieleverancier.
Het is voor de vergelijkingswebsite dus winstgevend om telkens een andere energieleverancier dan de huidige leverancier te tonen.
Want als de klant overstapt naar een ander tarief bij dezelfde energieleverancier, krijgt de website geen commissie.

Niet zo onafhankelijke vergelijkingswebsites

We hebben deze test gedaan op de bekendste vergelijkingswebsites.
De resultaten hiervan doen ons toch sterk twijfelen aan de onafhankelijkheid van deze sites en hun relatie met de energieleveranciers die ze aanprijzen.
Zijn ze onafhankelijk? En hoe betrouwbaar zijn hun resultaten?
Doe vooral zelf ook de test!

We weten dat deze sites vaak een samenwerking aangaan met energieleveranciers. Hierbij krijgen de vergelijkingswebsite dan een commissie voor elke nieuwe klant die ze aanleveren via hun website.
Eerlijk? Wij vinden van niet, want deze commissie zal door de leverancier op een of andere manier toch aangerekend worden aan de klant.

Bij Watz gaan we voor eerlijkheid en transparantie.
Kom je ons toch tegen op een vergelijkingswebsite?
Dan komt dat enkel door onze tarieven, niet door dit soort samenwerkingen.

Geen promotie, niet goedkoper

Ben je toch overtuigd van de resultaten van een vergelijkingswebsite en stap je over naar een andere energieleverancier die goedkoper uitkomt dankzij een promotie?
Dan kan je een jaar later wel eens voor een grote verrassing komen te staan.
Want deze welkomstkorting komt te vervallen en je contract kan stilzwijgend verlengd worden aan een veel hoger tarief. Dat is schrikken.

In onze Gezever Meter onderzoeken wij de kleine lettertjes van dergelijke welkomstkortingen. Laat je dus niet beetnemen door mooie slogans.

Bij Watz geven we geen welkomstkortingen, wij hebben maar 1 tarief. En dit houden we zo laag mogelijk,voor iedereen.

Hoe moet ik dan wel energietarieven vergelijken

Voor het vergelijken van energieleveranciers word je ook vaak doorverwezen naar de V-test van de VREG (Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt). Ook bij deze resultaten moet je goed opletten.
We hebben voor jou enkele punten opgesomd waarop je moet letten bij het interpreteren van deze resultaten.

Ga dus vooral zelf op zoek naar het energietarief dat het beste bij jou past.
Om je hierbij te helpen hebben we een artikel geschreven over hoe energietarieven berekend worden.
Onderaan zal je een kleine test terugvinden waarmee je kan nagaan hoe transparant jouw energieleverancier is. Ook dit is een goed criteria om je op te baseren.

Gewoon energie tegen de best mogelijke prijs

 ZUCHT.

Het is wel heel vermoeiend om zo op je hoede te moeten zijn voor kleine lettertjes.
Bij Watz doen we daar liever niet aan mee.
Wij leveren gewoon elektriciteit en gewoon gas tegen de best mogelijke prijs.
Geen kleine lettertjes, geen promoties, geen gezever.

Wil jij ook besparen zonder kleine lettertjes?

Stap dan over op Watz.

Word klant

Delen