Bij Watz houden we het graag eenvoudig. Toch zou het kunnen dat er voor jou iets niet duidelijk is.
Daarom zetten we graag enkele veelgestelde vragen met antwoorden voor jou op een rij.

Heb je nog een vraag die hier niet tussen staat? Stuur dan zeker een mailtje naar hallo@watz.be. we helpen je graag verder.

Zonnepanelen

Ik heb zonnepanelen, wat verandert er voor mij met de komst van de digitale meter?

Begin 2021 was er heel wat opschudding in de media over de politieke ontwikkelingen rond zonnepanelen. Deze is je vast niet ontgaan.

Meer informatie over het arrest van het grondwettelijk hof, vind je op de website van de VREG.

Maar wat betekent de komst van de digitale meter nu precies voor jouw situatie?

Wanneer je digitale meter wordt geplaatst, ontvangen wij automatisch de meterstanden van jouw netbeheerder. Wij maken op onze beurt dan een tussentijdse afrekening op om de overgang van het oude analoge systeem naar het nieuwe digitale systeem goed te laten verlopen.

Je ontvangt dus na enkele weken een afrekening waarop je nog volgens het terugdraaiende systeem wordt aangerekend met als einddatum de datum dat jouw digitale meter werd geplaatst.

Vanaf die datum worden je meterstanden bijgehouden volgens het nieuwe digitale systeem. Er wordt dan permanent gemeten hoeveel je opwekt, en hoeveel je produceert.

Met het nieuwe systeem is het dus voordelig om zo veel mogelijk je eigen opgewekte energie te verbruiken. De energie die je niet zelf verbruikt, wordt automatisch op het net geplaatst en hiervoor ontvang je van ons een vergoeding. De vergoeding heet de “injectieprijs”.  Lees hieronder meer over de injectieprijs.

Indien je nog een analoge meter hebt, ontsnap je voorlopig nog aan al het gezever. Er zal voor jou momenteel nog niets veranderen.

Sterker nog, je hebt tot 2025 het recht om een plaatsing van de digitale meter te weigeren.

Eigenaars van zonnepanelen die financieel werden getroffen door de plaatsing van de digitale meter kunnen een investeringspremie krijgen om dit te compenseren. Deze premie zal je volgens de Vlaamse overheid kunnen aanvragen na de zomer (september 2021). Voor meer informatie over de premie raadpleeg

Wat krijg ik voor de energie die ik met mijn panelen op het net plaats? (voor zonnepaneeleigenaars met digitale meter)

Om te weten wat je precies ontvangt voor je overtollige opgewekte energie, kan je elke maand onze tariefkaart bekijken op onze website. In de tabel “Injectie” zie je hoeveel eurocent je krijgt per kWh.

Ook voor injectie heb je een variabel tarief. Dit wil zeggen dat dit elke maand anders is en je je dus niet enkel kan baseren op het tarief van deze maand. We schatten dat je tarief voor een volledig jaar gemiddeld tussen de 2,5 €c/kWh en 3,5€c/kWh zal schommelen.

Het goede nieuws is dat je zelf helemaal niets hoeft te doen om dit injectietarief te ontvangen. Het tarief dat je krijgt is – net als ons tarief voor gas en elektriciteit – een variabel tarief dat hetzelfde is voor al onze klanten. Je hoeft dus zelf niet uit te zoeken welk contract je hebt en welke formules er zijn. Bij Watz houden we het graag eenvoudig, zonder gezever.

De tarieven hebben betrekking op de energiecomponent van je contract. De vaste kosten, distributiekosten, transportkosten en heffingen blijven gewoon hetzelfde.
Bovendien zal je geen prosumententarief meer betalen. 

Wat je precies hebt betaald en teruggekregen, vind je steeds terug in de details op je jaarlijkse afrekening. Zo weet jij precies waarvoor je betaalt.

Ik heb zonnepanelen geïnstalleerd, moet ik nu iets veranderen aan mijn contract?

Wanneer je zonnepanelen installeert is het belangrijk dat je deze aanmeldt op de website van de netbeheerder FluviusNadien moet jij niets meer doen. Alle informatie komt automatisch bij ons terecht.

Je hoeft verder ook geen stappen te ondernemen om iets aan te passen aan je contract, dit doen wij voor jou. Wanneer wij de nodige informatie hebben ontvangen van de netbeheerder, zal je dit merken op je eerstvolgende afrekening.

Heb je al een tijdje zonnepanelen, maar hebben wij nog niets doorgekregen van de netbeheerder? Geen paniek. Er kan al eens wat vertraging zitten op het verwerken van deze dossiers. Zodra wij alle informatie ontvangen, werken we je volledige dossier bij. Zo zorgen we ervoor dat je enkel betaalt voor wat je hebt verbruikt.

Indien je vragen hebt over de registratie van je zonnepanelen kan je terecht bij Fluvius op het nummer 078 35 35 34.

Wat als het regent?

Jammer genoeg is het in België niet altijd stralend weer, maar ook bij regen of bewolkt weer kunnen je zonnepanelen energie opwekken. Ze werken namelijk op daglicht. De regel is wel: hoe meer daglicht, hoe meer zonne-energie.
Hoewel je minder energie moet afnemen bij ons wanneer de zon feller schijnt, genieten wij toch ook graag van een terrasje op een stralende dag!

Kunnen mijn zonnepanelen oververhitten?

Nee. Ze houden altijd het hoofd koel.

Hoe rendabel is een thuisbatterij?

Zowel eigenaars van zonnepanelen als mensen zonder panelen kunnen een thuisbatterij aanschaffen. Of de thuisbatterij rendabel is, hangt af van het type batterij, de mogelijke premie waar je recht op hebt en de combinatie met zonnepanelen.

Wanneer je geen zonnepanelen hebt, is een thuisbatterij nog niet rendabel. Zonder zonnepanelen kan je de thuisbatterij gebruiken om altijd te profiteren van het goedkopere nachttarief. De batterij laadt zichzelf ’s nachts op aan het goedkopere tarief zodat je de opgeslagen energie overdag kan verbruiken. Dit systeem geeft je een voordeliger energietarief maar weegt helaas nog niet op tegen de hoge aankoopprijs van de batterij. Het kan dan namelijk meer dan 40 jaar duren om de huidige aankoopprijs van de batterij terug te verdienen. Pas wanneer de prijzen van batterijen zouden dalen, kan dit dus ook voor mensen zonder zonnepanelen een rendabele investering zijn.

Met zonnepanelen kan de investering al iets interessanter zijn, maar de terugverdientijd blijft lang.

Om een thuisbatterij te kunnen aansluiten op je zonnepanelen is het allereerst belangrijk om na te kijken of je hiervoor de geschikte omvormer hebt. Je omvormer meet namelijk:

  • hoeveel jouw zonnepanelen verbruiken en produceren
  • wanneer de batterij “wakker” moet worden om energie op te slaan of vrij te geven

De thuisbatterij is overigens vooral van toepassing voor zonnepaneel-eigenaars met een digitale meter. Met een digitale meter, kan je namelijk best je eigen verbruik maximaliseren. Hierbij kan een thuisbatterij helpen. De batterij kan je opgewekte zonne-energie die je niet meteen verbruikt opslaan voor een later moment. Op die manier verhoog je jouw eigenverbruik en brengen je zonnepanelen meer op.

Daarnaast zal vanaf 2022 ook het capaciteitstarief worden geïntroduceerd. Dit tarief zal ervoor zorgen dat mensen die sterke verbruikspieken hebben, meer transport en distributiekosten betalen. Door de thuisbatterij te gebruiken kan je je verbruik spreiden en verbruikspieken minimaliseren om zo de transport en distributiekosten in te perken.

Ondanks deze mogelijkheden is de aankoopprijs van batterijen met een grotere capaciteit nog zeer hoog. Het duurt daarom gemiddeld 10 jaar om de aankoopprijs van de batterij terug te verdienen. Terwijl je bij de meeste batterijhandelaars maar een garantie van 10 jaar of minder krijgt.

Echter wil de Vlaamse overheid je hier wel een duwtje in de rug geven door premies toe te kennen voor je batterijaankoop.

Deze premie kan je aanvragen tot eind 2024, maar daalt wel geleidelijk per jaar. Meer informatie hierover vind je op www.vlaanderen.be

Samengevat hangt de rentabiliteit van een thuisbatterij dus enorm af van jouw persoonlijke situatie. Om het je zo eenvoudig mogelijk te maken, hebben we een checklist opgesteld:  

  • Heb je zonnepanelen?
  • Beschikken je zonnepanelen over een geschikte omvormer voor de thuisbatterij?
  • Heeft de batterij een gemiddelde levensduur en garantie boven de 10 jaar?
  • Heb je recht op een premie van de Vlaamse overheid?

Is het antwoord op al de bovenstaande vragen “ja”? Dan kan het voor jou interessant zijn om contact op te nemen met een specialist.

Kunnen zonnepanelen te veel energie opwekken?

Ja, dat kan. Er staat een stop op de hoeveelheid kWh die je kan opwekken per seconde. De enige manier om dit tegen te gaan is tijdens de zonnigste uren van de dag meer energie te verbruiken.

Tarieven

Kan ik bij jullie een welkomstkorting krijgen?

Nee.

Bij Watz doen we niet mee aan welkomstkortingen en promoties. Waarom?
Wij houden het graag eenvoudig, zonder gezever.
Welkomstkortingen betaal je vaak zelf terug zonder dat je het weet. Kijk maar eens naar de Gezever Meter op onze blog. Hier vergroten we de kleine lettertjes van populaire promoties.

Wat is jullie tarief?

Ons tarief? Dat is het beste tarief dat we je kunnen geven.
Bij Watz zijn we graag transparant, je kan ons tarief dus heel makkelijk terugvinden op onze website.

Ik wil verschillende leveranciers vergelijken. Waarop moet ik letten?

Goeie vraag! Leveranciers vergelijken is namelijk niet eenvoudig. Je verdwaalt al snel in een wirwar van kleine lettertjes, onbegrijpelijke formules en valse promoties. Bij Watz houden we het graag eenvoudig.

Kreeg je een voorstel van een van onze collega’s, maar snap je er niet veel van? Contacteer onze klantendienst op hallo@watz.be. Wij vertalen het voorstel graag voor je naar mensentaal.

Vergelijk je toch graag zelf? Deze tips kunnen helpen.

  • Een lager voorschot is niet gelijk aan een voordeligere leverancier.

Sommige leveranciers proberen je te overtuigen door je een lager maandelijks voorschotbedrag te beloven. Onthoud dat dit maar over een voorafbetaling gaat. Als je voorschot het werkelijke verbruik niet dekt, dan zal je sowieso moeten bijbetalen bij je jaarlijkse afrekening. Vergelijk dus enkel op basis van het tarief.

  • Vaste prijzen zijn bijna nooit voordeliger dan variabele prijzen.

Sinds de stabilisatie van de energiemarkt (door de komst van de vele hernieuwbare energie) is een variabel contract geen groot risico meer. Daarom bieden we bij Watz alleen nog maar variabele contracten aan. Daarmee volg je de energiemarkt, waardoor je op elk moment de scherpst mogelijke prijs betaalt. Slim gezien, hè?

Vaste contracten daarentegen zijn onveranderlijk. Tijdens de goedkopere zomermaanden betaal je evenveel voor je energie als tijdens de dure wintermaanden. Op die momenten neemt de leverancier een enorme winstmarge. Op jaarbasis is een vast contract dan ook zelden goedkoper. Nog niet overtuigd? Leg het jaargemiddelde van het variabele tarief dan eens naast dat van het vaste tarief.

  • Hoge vaste vergoedingen kunnen een lager tarief tenietdoen.

De vaste vergoeding of abonnementskost is een kost die je elk jaar betaalt per aansluiting (ean-nummer).  Een voordelig energietarief weegt natuurlijk niet op tegen een extreem hoge vaste vergoeding. Check daarom zeker de vaste vergoeding voor je je laat overtuigen door de voordelige tarieven.

Bij Watz hebben we dezelfde vaste vergoeding voor zowel elektriciteit als gas. Zo houden we onze tariefkaart eenvoudig en kort. Geen verschillende tarieven of formules. Gewoon gas en gewoon elektriciteit, zonder gezever.

  • Let op voor promoties met verdoken voorwaarden.

Promoties zijn verleidelijk. Maar laat je niet vangen: een leverancier geeft nooit gratis energie weg. Aan – op het eerste zicht – straffe promoties zijn dan ook altijd voorwaarden verbonden. Zo is de promotie in de realiteit zelfs helemaal niet meer voordelig. Hoe dit kan? Dat lees je in onze Gezever Meter, hierin vergroten wij voor jou de kleine lettertjes van deze ‘mooie’ promoties.

Onze boodschap: lees altijd alle voorwaarden en neem de kleine lettertjes zorgvuldig door. Of sluit je aan bij Watz: wij doen niet mee aan die spelletjes. We geven gewoon de scherpste prijs aan al onze klanten. Geen gezever.

Wat is het leegstaand tarief?

Als je pand langer dan een maand leegstaat, kan je het leegstaand tarief aanvragen. Stuur daarvoor een mailtje naar hallo@watz.be.

Heb je recht op het leegstaand tarief? Dan verlagen we jouw maandelijks voorschot naar €15 per aansluiting. Voor een pand met één gasaansluiting en één elektriciteitsaansluiting betaal je dan een maandelijks voorschot van €30.

Hoewel je pand volledig leegstaat, moet je altijd een minimumvoorschot betalen. Er is namelijk vaak sluimerverbruik, waarvoor je een kleine kost betaalt. Daar komen bovendien nog de taksen van de overheid en de transport- en distributiekosten van de netbeheerder bij. Zelfs met een nul-verbruik moeten wij deze kosten dus factureren om ze door te storten naar de overheid en de netbeheerder.

Goed om te weten: zodra het pand opnieuw bewoond wordt, moet je ons zélf contacteren om het tarief weer aan te passen. 

Heb ik enkelvoudig of tweevoudig tarief? En wat is het voordeligst?

Of je een enkelvoudig of een tweevoudig tarief hebt, hangt niet af van je leverancier, maar van jouw type meter. Bij een enkelvoudige meter betaal je altijd hetzelfde tarief. Bij een dag- en nachtmeter betaal je tussen 22u en 6u en tijdens het weekend het nachttarief, alle andere momenten betaal je het dagtarief.

Een dag- en nachtmeter herken je bij een analoge meter aan het maantje en het zonnetje dat naast de meterstand staat. Bij een digitale meter gebruik je daarvoor de knop waarmee je de meterstanden bekijkt. Het scherm met nummer 1.8.1 geeft je dagmeterstand weer en nummer 1.8.2 je nachtmeterstand. Zie je maar één meterstand? Dan heb je een enkelvoudige meter.

Het enkelvoudige tarief ligt tussen het dagtarief en het nachttarief van de tweevoudige meter. Het is dus niet noodzakelijk nadeliger. Alles hangt af van je verbruik. Een dag -en nachttarief is enkel voordeliger wanneer je erop let dat je vooral energie verbruikt in het weekend en na 22u.

Heb je een digitale meter en wissel je graag van een enkelvoudig naar tweevoudig tarief of omgekeerd? Contacteer dan je netbeheerder. Voor een klein bedrag kan je je meter laten omschakelen.

Heb ik recht op het sociaal tarief?

Dat kom je meteen te weten door de vragenlijst van de FOD Economie in te vullen. Is het antwoord ‘ja’? Dan laat de FOD Economie dit weten aan je leverancier. Geen zorgen: als wij deze info pas enkele maanden na de start van je contract krijgen, zetten we dit met terugwerkende kracht recht.

Wie recht heeft op het sociaal tarief betaalt dus een stuk minder. Hoeveel precies? Dat legt de CREG (Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas) vier keer per jaar vast. Alle leveranciers moeten hetzelfde sociaal tarief toepassen.

Heb je recht op het sociaal tarief maar ontving je toch een afrekening met het gewone tarief? Bezorg ons dan even je sociaal attest, dan zetten wij dit voor je recht. Het sociaal attest vraag je aan bij de FOD Economie of het OCMW.

Hoe wordt mijn energietarief berekend?

Bij Watz kopen we onze energie aan op de Belgische Energiemarkt genaamd “Belpex”.  

De energie die wij aan jou verkopen is dus de aankoopprijs op de energiemarkt plus een kleine winstmarge. Met een hecht team van 12 medewerkers verzorgen we 35.000 klanten. Zo kunnen we onze winstmarge zo laag mogelijk houden … en betaal jij als klant vrijwel een goothandelsprijs.

We doen ook niet mee aan allerlei formules en promoties. Watz heeft één prijs voor al zijn klanten. Dat maakt ons uniek ten opzichte van andere energieleveranciers.

Bij Watz betaal je gewoon elektriciteit en gewoon gas, aan de best mogelijke prijs. Zonder gezever.

Facturatie

Wanneer ontvang ik mijn afrekening?

Wanneer je je afrekening ontvangt, is afhankelijk van de regio waar je woont.

De netbeheerder neemt jaarlijks rond dezelfde periode je meterstanden op. Soms vraagt de netbeheerder per brief of mail om zelf je meterstanden door te geven en soms komt er iemand bij je langs. Ongeveer drie weken later mag je een tussentijdse afrekening van ons verwachten!

Ben je klant bij Watz en wil je de opnamemaand van jouw regio weten? Contacteer ons op 03 500 98 00.

Hoe wordt het voorschotbedrag berekend?

We berekenen je maandelijkse voorschotbedrag op basis van het gemiddelde verbruik van de voorbije jaren in dat pand. Bij elke tussentijdse afrekening herberekenen we het voorschot automatisch.

 

Soms krijg je bij een afrekening geld terug, maar wordt je voorschotbedrag niet verlaagd. Dat heeft twee mogelijke verklaringen:

  • We schatten in dat de voorbije periode een uitzondering was en verwachten de komende periode een hoger verbruik.
  • Je hebt gedurende een korte periode een stuk minder verbruikt, maar je gemiddelde verbruik van de voorbije jaren ligt nog steeds een stuk hoger.

Start je een contract in een nieuwbouw? Dan schatten we je voorschot in op basis van het verbruiksprofiel van het pand.

Als je denkt dat jouw voorschot niet helemaal correct is berekend, neem dan zeker contact met ons op via hallo@watz.be of op 03 500 98 00.

Wat moet ik doen als de meterstanden op mijn afrekening niet juist zijn?

Denk je dat de meterstanden op je afrekening niet correct zijn? Neem dan zeker contact met ons op.

Bezorg ons de foto’s van de meterstanden via hallo@watz.be of via MyWatz bij “Rechtzetting meterstanden”. Dan schieten wij meteen voor jou in actie. Deze procedure kan tot 3 weken duren, maar je hoeft je geen zorgen te maken over de incorrecte factuur. Die laten we tijdelijk bevriezen, zodat je deze voorlopig niet moet betalen en dus ook geen herinneringen ontvangt.

Pas wanneer de netbeheerder de meterstanden aanvaardt en rechtzet, krijg je een correctiefactuur en een nieuwe juiste afrekening.

Moet ik mijn facturen altijd betalen?

Ja, en natuurlijk liefst op tijd.
Geen zin in gezever met achterstallige betalingen? Kies dan voor een domiciliëring, dan moet je er zelf niet meer aan denken. Stuur ons een mailtje op
hallo@watz.be om dit in te stellen.

Wat moet ik doen als mijn domiciliëring werd geweigerd?

Als je bij Watz een actieve domiciliëring hebt voor je facturen, maar het bedrag niet kon worden geïnd, mag je dit éénmalig manueel overschrijven. Stort het juiste bedrag op BE33 7310 2469 3646 met jouw klantennummer als mededeling.

De eerstvolgende factuur houden we weer per domiciliëring af, tenminste als je bank die niet opnieuw weigert. Gebeurt dit meermaals, terwijl je saldo wel toereikend is? Contacteer dan je bank om de oorzaak te achterhalen.

Kan ik ook met BitCoin of Monopoly geld betalen?

Nee, om het simpel te houden accepteren wij ook maar één munt: de Euro.

Meter

Hoe weet ik wie mijn netbeheerder is?

Om te achterhalen wie jouw netbeheerder is, kan je je postcode ingeven op de website van de VREG.
Heel eenvoudig, zo hebben we het bij Watz graag.

Waarom wordt mijn meter vervangen door een digitale meter?

De digitale meter zorgt ervoor dat je in de toekomst nooit meer je meterstanden manueel moet doorgeven. Dat bespaart je een hoop gezever. De lezingen van jouw verbruik verlopen dan automatisch. Bovendien kan je zo binnenkort ook live bijhouden hoeveel je verbruikt.

Voor meer vragen over de digitale meter kan je terecht bij je netbeheerder.

Hoe lees ik de meterstand van een budget-meter?

Bij een budgetmeter lees je de meterstanden af van het elektronische schermpje. Dat doe je door meermaals op de blauwe knop te drukken.

Bij een elektriciteitsmeter staat de dagmeterstand in kWh met ernaast het cijfer [1]. De nachtmeterstand staat in kWh met ernaast het cijfer [2].

Zie je de meterstanden niet zoals hierboven beschreven? Druk één keer op de rode knop en begin opnieuw.

Waar vind ik mijn ean-code?

Een ean-code is een unieke code van jouw gas- of elektriciteitsaansluiting. Deze code telt 18 cijfers en begint altijd met ‘14’. Je vindt deze code terug op een recente afrekening van je energieleverancier. Je kan ook je netbeheerder contacteren om de ean-code op te vragen.

Wat moet ik doen als ik een nieuwe gas- of elektriciteitsaansluiting wil activeren?

Wil je een inactieve aansluiting opnieuw activeren of een nieuwe aansluiting plaatsen? Da’s zo geregeld. Volg deze stappen:

  1. Neem contact op met je netbeheerder. Die geeft je de ean-code van de aansluiting door.
  2. Contacteer ons via hallo@watz.be of op 03 500 98 00. Geef de ean-code van de inactieve meter en vraag “een contract voor activatie” aan.
  3. Wij brengen het contract voor jou in orde en laten je weten wanneer alles is afgewerkt.
  4. Onze bevestiging ontvangen? Contacteer opnieuw je netbeheerder om een afspraak te maken voor de activatie van de meter. Hier heb je één jaar de tijd voor.
  5. Fluvius zal de meter openzetten. Pas dan ontvang je facturen.

Klaar? Dan leveren wij graag jouw energie, zonder gezever.

Hoe lang is een meter?

100 cm.

Wie is mijn meter bij Watz?

De meter bij je thuis is van Fluvius, de meter van Watz is Gert.

Contract

Wat doe ik met een energiecontract in geval van overlijden?

Dan zijn er twee mogelijkheden:

  • Je bent de erfgenaam van de overleden persoon.

Je vult het energieovernamedocument in dat je op onze website terugvindt. De overleden persoon is de “vertrekkende klant” en jij bent “de overnemer”. Bezorg ons het ingevulde document en het attest van overlijden via hallo@watz.be . Was de overleden persoon al klant bij Watz? Stuur ons dan, indien mogelijk, ook het klantnummer door. 

Het contract zal nu (tijdelijk) op jouw naam staan tot het pand wordt verhuurd of verkocht. Als dat gebeurt, geef je het contract door aan de nieuwe bewoner met een energieovernamedocument.

  • Je bent de partner van de overleden persoon en je woont nog in het pand.

Breng ons op de hoogte van het overlijden via hallo@watz.be. Voeg het attest van overlijden toe en bezorg ons de nieuwe gegevens voor het contract.

Ik ben huisbaas van een pand met een nieuwe of vertrekkende huurder. Wat moet ik doen?

Als je vertrekkende huurder niet meteen wordt opgevolgd door een nieuwe huurder, moet het energiecontract tijdelijk op jouw naam komen te staan. Vul samen met de vertrekkende huurder een energieovernamedocument in. Download het document op onze website en bezorg het ons ingevuld via hallo@watz.be.

Staat het pand volledig leeg in afwachting van de nieuwe huurder? Geef dit zeker door, dan passen wij voor jou het leegstaand tarief toe.

Wanneer de nieuwe huurder intrekt, vul je opnieuw een overnamedocument in waarop jij nu de “vertrekkende klant” bent.

Volgen je huurders elkaar meteen op? Dan vullen ze samen een overnamedocument in, dat ze elks aan hun eigen energieleverancier bezorgen. Hiervoor hoef jij verder niets te doen.

 

Mijn partner en ik gaan uit elkaar. Hoe kunnen we het energiecontract in orde brengen?

Simpel: je zet het energiecontract over op naam van de persoon die in het pand blijft wonen.
Je vult het overnamedocument (te vinden op
onze website) samen in op het moment dat een van jullie verhuist. Om gezever te vermijden, raden we aan om ook een foto van de meterstanden aan ons te bezorgen. Stuur beide door naar hallo@watz.be, dan doen wij het nodige om het contract te activeren of stop te zetten.

Verlaat je partner het pand en staat het contract op jouw naam? Dan kan je een tussentijdse afrekening laten opmaken. Op die manier betalen jullie samen voor de afgelopen periode en betaal je vanaf de verhuis enkel nog voor je eigen verbruik. Stuur hiervoor foto’s door van de meterstanden van het moment dat jouw partner het pand verlaat.

Hoe kan ik een particulier contract overzetten op een zakelijk contract of omgekeerd?

Bij Watz houden we het graag eenvoudig. Daarom kan je een particulier contract overzetten op een zakelijk contract of omgekeerd, door simpelweg een overnamedocument in te vullen. Vergeet zeker je btw-nummer niet.

Je vindt een blanco overnamedocument op onze website. Bezorg het ons ingevuld via hallo@watz.be. Wij brengen jouw contract inorde. Een drietal weken na deze overgang ontvang je de slotafrekening voor het oude contract.

Wanneer en hoe kan ik van leverancier veranderen?

Word je klant bij Watz? Slimme zet!

Ga je weg bij Watz voor een promotie bij een andere energieleverancier? Dan raden we je aan om toch even naar onze Gezever Meter te kijken. Hierin onthullen wij de kleine lettertjes van deze mooie aanbiedingen.

Hoe dan ook, wanneer je van leverancier verandert, heb je een opzegtermijn van 30 dagen. Geen zorgen: je nieuwe leverancier houdt hier vanzelf rekening mee. Die zal het contract ten vroegste binnen 30 dagen laten starten. Je oude leverancier krijgt dan automatisch een bericht dat jij bent overgeschakeld en maakt voor jou een slotafrekening op.

Bij Watz zijn we graag transparant. Daarom geven we je graag enkele tips voor een slimme switch:

  • Je mag zo vaak als je wil van leverancier veranderen, maar weet dat té vaak wisselen niet altijd voordelig is. Bij elke leverancier betaal je namelijk opnieuw een jaarlijkse vaste vergoeding.
  • Je plant je overstap het best rond de periode van je jaarlijkse meteropname. Zo vermijd je een verrassend hoge slotafrekening. Als je meterstanden bijvoorbeeld worden opgenomen in september, maar je in maart verandert van leverancier, dan zal je bij de slotafrekening worden afgerekend op de duurste wintermaanden (september tot maart). En dat kan voor een onaangename opleg zorgen.

Kan ik een overstap annuleren?

Wanneer je een overstap aanvraagt, kan je tot twee weken na de aanvraag kosteloos annuleren. Bel de leverancier waarbij je de aanvraag deed dan zo snel mogelijk op.

Na de annulering blijft je contract bij je huidige leverancier normaal gezien automatisch actief. Toch raden wij aan om je huidige leverancier één week na de annulering te contacteren met de vraag of alles nog in orde is. Zo weet je het zeker en is er geen gezever achteraf.

Wanneer loopt mijn contract bij Watz af?

Wanneer jij dat wil. Bij Watz houden we het graag eenvoudig. Daarom bieden wij enkel contracten aan van onbepaalde duur. Je contract blijft dus zo lang lopen als je zelf wil.

Overige vragen

Hoe kan ik energiezuiniger leven?

Als Watz-klant heb je de eerste stap naar een lagere energiefactuur al gezet. Bij ons geniet je namelijk van een eerlijk en voordelig tarief. Maar verder kunnen ook kleine aanpassingen een groot effect hebben op jouw energiefactuur. Hier enkele van onze beste tips!

Gebruik je (slimme) thermostaat

Met een slimme thermostaat kan je je verwarming afstemmen op het ritme van jouw leven. Zo verbruik je geen energie op onnodige momenten.

Maar ook met je analoge thermostaat kan je zuinig omspringen. Probeer manueel je instellingen zo precies mogelijk aan te passen, zodat jouw verwarming alleen verbruikt wanneer het écht nodig is. Eenvoudig, maar efficiënt!

 Ledlampen als zuinige verlichting

De zuinigste lampen zijn nog steeds ledlampen. Overweeg daarom om je oude lampen te vervangen door dit duurzame alternatief. Ledlampen kunnen tegenwoordig de warme kleur van een gloeilamp perfect nabootsen.

 Investeer in groene apparaten

Niet alleen je lampen maar ook andere toestellen zijn misschien aan vervanging toe. Toestellen die ouder zijn dan 10 jaar zijn vaak grote verbruikers. Denk aan je wasmachine, droogkast en koelkast. Vervang ze door groene toestellen met bij voorkeur een A-label.

Spring zuiniger om met warm water

Je warmwaterverbruik verlagen is heel eenvoudig. Was je kleren bijvoorbeeld op 30°C. Goed voor je energiefactuur én je kledij! Ook je bad- of douchetijd met enkele minuten inkorten, levert je al snel een flinke besparing op.

Minimaliseer het gebruik van de droogkast

Probeer je kleren zo vaak mogelijk te drogen op de klassieke manier. Hang ze op een draad in plaats van ze in de droogkast te steken. Ook dit is niet alleen beter voor de planeet, maar ook voor je energiefactuur en kleren.

Is Watz wel echt 100% groen en 100% Belgisch?

Het antwoord is eenvoudig: ja!

Bij Watz is de stroom 100% groen. Wij verkopen geen grijze energie, maar zetten volledig in op duurzaamheid. Als Watz-klant steun je dus mee de opwekking van duurzame energie in Europa.

België telt een aantal sites die groene stroom opwekken via wind-, water-, warmte-energie, … Maar helaas heeft ons land nog niet genoeg groene stroom voor alle inwoners. Om dat gat te vullen wordt de overige groene stroom elders in Europa aangekocht.

Watz is wel een van de enige volledig Belgische leveranciers. Ons bedrijf is niet stiekem in handen van een groot internationaal bedrijf. Beloofd! Watz wordt gerund door één Belgische zaakvoerder en een team van 11 medewerkers. Samen doen wij er alles aan om onze klanten de beste service te geven en een persoonlijke, transparante aanpak te garanderen. Zonder gezever. Meer moet dan toch niet zijn?

Mijn stroom of gas werkt niet meer. Wat moet ik doen?

Merk je dat het gaat om een algemene panne in het hele gebouw of de hele straat? Contacteer Fluvius op 078 35 35 34.

Gaat het om een probleem in jouw woning zelf? Dan ga je best op zoek naar een geschikte loodgieter of elektricien in jouw buurt.

P.S. Succes!

Waar kan ik met een medewerker spreken?

Zodra je ons belt of mailt spreek je rechtstreeks met een van onze behulpzame medewerkers. Wij houden namelijk niet van gezever met chatbots of terugbellen.