Wat met mijn zonnepanelen? Veelgestelde vragen.

Wat met mijn zonnepanelen? Veelgestelde vragen.

Onlangs werd bekendgemaakt dat er heel wat zal veranderen voor wie zonnepanelen heeft.
We begrijpen dat het niet duidelijk is welke invloed deze nieuwe regeling op jouw situatie heeft.

Om je zo transparant en duidelijk mogelijk verder te helpen hebben we alle veelgestelde vragen verzameld en beantwoord.
Moest je na het lezen van dit artikel nog met vragen zitten, neem dan zeker contact met ons op via hallo@watz.be.

 

Er wordt gesproken over een terugleveringscontract in de media, waarmee je de geïnjecteerde stroom kan verkopen aan je leverancier.
Doet Watz hier aan mee?

Ja. Er zijn veel leveranciers die nog niet deelnemen aan deze optie. Wij zijn echter van mening dat deze stroom ondertussen niet aan ons toebehoort,
dus bieden we een marktconforme formule aan. Sommige zakelijke klanten die stroom aanleveren maken hier al gebruik van.
Begin februari zullen we deze tarieven ook communiceren.

 

Moeten wij een speciaal contract tekenen bij Watz? Hoe wordt deze injectie geregeld? 

Neen. Wij kennen dit injectietarief automatisch toe en zullen dit ook aan de actieve tariefkaart toevoegen.
Vanaf februari geven wij op onze tariefkaart het gemiddelde weer om aan te tonen wat de marktprijs voor ‘injectie’ van de vorige maand is geweest.

 

Moeten we onze voorschotten nu aanpassen?

Neen. Ons systeem houdt bij een toekomstige afrekening automatisch rekening met jouw type meter. Een voorschot kan altijd afwijken van het reële verbruik.
Moest je ontevreden zijn met het nieuwe voorschot dat we na de afrekening voorstellen, mag je ons altijd contacteren. Dan kunnen we het voor je aanpassen.

 

Hoe vragen we de premie aan waar in de media over gesproken wordt?

Momenteel kan je deze nog niet aanvragen.
Er moet eerst nog beslist worden wie er recht op heeft, hoeveel deze premie zal bedragen en hoe je deze kan aanvragen.

 

Welke bron kan ik raadplegen om de gevolgen van dit arrest te kennen?

De Vlaamse regulator, VREG, heeft een lijst gemaakt van de meest voorkomende vragen omtrent de impact die dit zal hebben op jouw situatie.
Deze kan je raadplegen op: https://www.vreg.be/nl/faq/arrest-grondwettelijk-hof.

 

Kan het voordelig zijn om te veranderen van een dag/nacht teller naar een enkelvoudige meter of omgekeerd?

Indien je een digitale meter hebt mag je nog steeds kiezen tussen beide stijlen.
Hoe meer verbruik je tijdens de nachturen hebt, hoe interessanter het is om de optie dag/nacht te gebruiken.
Je kan met een digitale meter ook online aan de netbeheerder vragen om over te springen van enkelvoudig naar dag/nacht
(of omgedraaid) voor een zeer lage kostprijs.
Je hebt dus zeker de keuzevrijheid hier.

 

Wanneer wordt alles omgezet naar het nieuwe systeem?
Heb je nog een terugdraaiing als je nog geen digitale meter hebt?

 De netbeheerder Fluvius is nog steeds bezig met de uitrol van deze meters.
In de media is ondertussen te horen dat de eigenaars van zonnepanelen niet meer prioritair behandeld worden.
Het kan dus nog wel een tijdje duren alvorens Fluvius voor je deur staat om deze te plaatsen.
De uiteindelijke plaatsing is wel verplicht en kan je dus niet weigeren.
Indien je nog een analoge meter hebt, zal je meter dus gebruik blijven maken van het terugdraaiend systeem.
Vanaf het moment dat je een digitale meter hebt, wijzigt dit.

Delen